Idea Bisnes dengan modal bawah RM1000

Di Malaysia, kepesatan ekonomi negara yang semakin berkembang, memberi impak yang sangat positif kepada usahawan kecil dan besar. Banyak peluang perniagaan boleh diceburi, dan masyarakat juga tidak terlalu berkira untuk berbelanja. Memiliki perniagaan sendiri dilihat sebagai salah satu cara yang paling mudah untuk menaikkan taraf hidup seseorang itu. Bagi mereka yang tiada pengalaman dalam perniagaan namun berminat membuka perniagaan sendiri, sebaik-baiknya pilihlah perniagaan yang memerlukan modal yang kecil.

Pernah seorang sahabat mengajukan saya soalan sebegini:

“Bisnes apa yang boleh dibuat, jika hanya ada RM 1,000 dalam saku?”
[auth]
Otak saya ligat mencari jawapan yang sesuai. Pada fikiran saya, mungkin tidak banyak perniagaan yang boleh diceburi. Kalau boleh, saya hanya akan menjawab ringkas: simpan sahaja wang itu dalam ASB agar dapat keuntungan tahunan. Tiada risiko kerugian dalam perniagaan. Namun, sebagai seorang sahabat saya ingin memberi suntikan semangat kepadanya. Lantas saya teringat akan beberapa jenis perniagaan yang diceburi usahawan kecil yang mampu untuk memulakan perniagaan mereka secara kecil-kecilan dan mendapat keuntungan bulanan yang lumayan.

Perniagaan Pencetakan dan Jualan Cenderahati

Perniagaan pencetakan mungkin merupakan salah satu contoh perniagaan yang boleh memberi keuntungan yang lumayan. Ada kalanya mencecah antara 50% sehingga 300%. Bila menyebut perihal perniagaan pencetakan, umum mengetahui yang ia tidak hanya terhad kepada T-Shirt, malahan pencetakan kad perkahwinan, bunting, kad nama atau dokumen bisnes sentiasa mendapat sambutan.

Selain daripada bakal mendapat keuntungan yang berlipat kali ganda, usahawan juga boleh memulakan perniagaan tanpa perlu modal yang besar atau terpaksa membuka premis perniagaan. Kebanyakan usahawan pencetakan ini bekerja dari rumah dan melakukannya secara sambilan. Daripada aspek potensi perniagaan pula, permintaan pelanggan sentiasa ada. Ada kalanya pelanggan ini datang secara bermusim, contohnya pada musim cuti persekolahan, ramai yang memerlukan khidmat mencetak kad kahwin. Sudah tentu setiap satu pesanan adalah dalam kuantiti yang banyak lantas menghasilkan keuntungan yang lebih tinggi .

Ada juga usahawan kecil yang berminat untuk menyediakan khidmat membuat button badge.  Bermodalkan kurang daripada RM 1,000 usahawan tadi sudah boleh membeli peralatan yang diperlukan untuk memulakan perniagaan button badge mereka. Bisnes button badge ini memang menguntungkan. Bayangkan harga kos untuk membuat seunit badge ini tadi tidak sampai 50 sen, dan ada antara usahawan yang mengenakan harga setinggi RM3.80 untuk seunit badge!

Bagi mereka yang kreatif, tentu sekali boleh menggabungkan kreativiti mereka dan kepakaran yang ada dalam bidang pencetakan dan seterusnya menceburi bidang jualan cenderahati pula. Cenderahati yang unik dan menarik memang menjadi pilihan untuk majlis korporat, majlis perkahwinan, jamuan ulang tahun atau majlis-majlis sosial yang lain.  Kebanyakan cenderahati ini akan disesuaikan mengikut tema majlis dan kehendak pelanggan.  Ada juga yang lebih berani untuk terjun ke dalam bidang perancangan majlis dengan membekalkan keperluan dekorasi dan cenderahati untuk majlis-majlis sosial berukuran kecil ke sederhana.

Perniagaan Telefon Bimbit dan Aksesori Telekomunikasi

Mengikut statistik pengguna telefon bimbit yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia pada tahun 2012, penduduk di negara ini mencatatkan pemilikan telefon bimbit yang amat tinggi.  Malaysia mencatat penggunaan 119.2 telefon bimbit bagi setiap 100 penduduknya, berbanding negara-negara maju yang lain seperti Amerika Syarikat dan Jepun, masing-masing mencatat 95.4 dan 89.9 telefon bimbit bagi setiap 100 penduduknya.

Jelas sekali industri telekomunikasi di negara kita amat berpotensi besar dan dapat menghasilkan keuntungan yang tinggi. Oleh itu, bagi mereka yang cenderung dalam bidang telekomunikasi, mungkin akan berminat untuk menjadi penjual telefon bimbit dan aksesorinya seperti kabel, pengecas, pen telefon pintar atau komputer tablet, pelindung skrin ataupun sarung telefon bimbit, ipad atau komputer tablet.

Untuk memulakan perniagaan, sebaik-baiknya usahawan tadi perlu mendalami teknik membaik pulih peralatan telekomunikasi.  Usahawan juga perlu mempelajari cara mengenal pasti sama ada aksesori yang akan dijual itu adalah tiruan atau benar-benar tulen.  Selepas itu, daftarkan perniagaan tadi dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dan dapatkan lesen perniagaan dari Majlis Perbandaran. Stok barangan boleh diperoleh daripada pembekal sendiri ataupun membeli secara borong dengan syarikat-syarikat perniagaan yang besar seperti yang terdapat di Low Yat. Sekiranya berminat untuk menjual kad prabayar, maka daftarkan perniagaan tadi terus dengan syarikat-syarikat telekomunikasi seperti Digi, Celcom dan Maxis untuk mendapat harga promosi dan insentif yang lebih baik.

Sememangnya memulakan perniagaan aksesori telefon bimbit ini tidak memerlukan modal yang besar, namun keuntungan yang diperoleh sudah tentunya tinggi sekiranya lokasi perniagaan anda adalah strategik. Contoh kawasan yang sesuai adalah kawasan berkepadatan penduduk yang tinggi terutamanya bila terdapat ramai bangsa asing, contohnya mereka yang berasal dari Indonesia, Bangladesh dan Vietnam menetap di situ. Sekiranya terdapat persaingan, maka pastikan harga barangan yang dijual adalah murah jika berbanding dengan kedai-kedai lain.

Kiosk Makanan

Terdapat syarikat-syarikat jualan makanan yang menawarkan pakej jualan makanan berkonsep mudah alih dengan harga yang berpatutan.  Usahawan berupaya menukar kiosk niaga yang mungkin hanya sebesar 1.5 meter x 1.5 meter kepada sumber pendapatan lumayan.  Kiosk mudah alih ini mudah untuk dipasang dan boleh dibuka di tempat tumpuan orang ramai seperti di pusat membeli belah, majlis keramaian, restoran, majlis katering, pasar malam, bazar atau ekspo dan juga di medan selera.

Selain tiada bayaran francais atau caj tersembunyi, perniagaan seperti ini mudah dan boleh dilakukan di mana-mana sahaja. Ia juga menawarkan potensi keuntungan maksimum dan keperluan tenaga kerja yang minimum. Ada juga antara syarikat-syarikat yang menawarkan pakej permulaan perniagaan berkonsep kiosk ini. Mereka akan menawarkan latihan dan teknik memasak secara percuma untuk memastikan usahawan berkebolehan dalam mengendalikan kiosk makanan tersebut.

Perniagaan Ice Blended

Kala cuaca terik, perniagaan ice blended memang akan laris bak goreng pisang panas.  Untuk memulakan perniagaan ice blended ini, perkara pertama yang perlu diambil kira adalah peralatan yang akan digunakan seperti mesin pengisar, payung, meja kerja, serbuk perasa, bekas untuk mengisi serbuk perasa dan juga keperluan lain. Terdapat juga pakej dengan harga yang menarik ditawarkan oleh syarikat persendirian untuk mereka yang berminat.

Terdapat beberapa keistimewaan perniagaan ice blended ini, antaranya ialah perniagaan ini sangat mudah. Kurang risiko pembaziran kerana serbuk yang digunakan tidak mudah rosak atau basi.  Ice blended juga sangat mudah dijual.  Kebanyakan usahawan akan menjalankan operasi perniagaan di tempat tumpuan orang ramai seperti di sekitar kawasan sekolah, kawasan perumahan, tapak ekspo dan karnival, pasar tani dan juga pasar malam. Dibantu dengan cuaca Malaysia yang agak panas, tidak hairan jika ada usahawan ice blended yang mendapat keuntungan melebihi RM5,000 sebulan.

Perniagaan Produk Makanan

Di Malaysia, perniagaan produk makanan semakin mendapat tempat di hati masyarakat.  Bisnes jualan makanan boleh dilakukan di rumah, kedai atau pun di kiosk.  Ada juga usahawan yang menjual produk mereka di pasar tani dan pasar malam.  Di pasar raya besar juga sudah banyak yang turut membekalkan produk makanan yang halal.

Produk makanan yang sentiasa laris di pasaran terdiri daripada produk konfeksioneri seperti roti, kek dan biskut serta produk sejuk beku contohnya karipap, nugget, bebola ikan, daging atau ayam, popia, sosej, daging kisar dan pau segera.

Bagi produk konfeksioneri, usahawan boleh menerima tempahan untuk majlis keramaian ataupun upacara sambutan hari perayaan.  Ada usahawan yang bertindak lebih agresif dengan mempromosikan produk makanan mereka di pejabat atau syarikat bagi jamuan mesyuarat, sesi ceramah atau sebagai hidangan minum petang. Walau pun sesetengah pejabat atau syarikat memiliki kantin dan kafeteria mereka sendiri, namun ada kalanya mereka lebih gemar untuk mendapatkan khidmat usahawan produk makanan daripada pihak luar untuk menukar cita rasa mereka sendiri.

Untuk memulakan bisnes pembuatan produk makanan, apa yang perlu ada dalam diri usahawan adalah kemahiran untuk memproses produk, teknik pengendalian yang betul dan strategi pemasaran yang baik. Sediakan khidmat pesanan dan penghantaran produk kepada pelanggan, demi untuk menambat hati mereka. Adalah sangat penting bagi seseorang usahawan untuk memastikan setiap maklum balas daripada pelanggan dan pekerja diambil perhatian untuk mengatasi dan memperbaiki segala kelemahan yang ada.  Etika kerja dan amalan murni yang berterusan dapat menjamin perniagaan produk makanan ini agar kekal lama dalam pasaran.

Kesimpulan

Apabila berbicara perihal memulakan perniagaan dengan modal yang kecil, maka saya akan sentiasa teringat kisah pengasas Boon Siew Honda, mendiang Tan Sri Dato’ Loh Boon Siew yang telah memulakan perniagaannya dengan membeli 11 unit bas dengan wang simpanannya RM 2,000. Bas ini kemudiannya dibaikinya sendiri dan dijual dengan harga RM 12,000 setiap satu.  Begitu juga dengan tokoh usahawan terkenal Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhari yang memulakan perniagaan jual beli lembu dan kerbau seawal usia 19 tahun dengan hanya berbekalkan modal yang sangat kecil.

Nasihat saya, sekiranya modal kecil yang anda ada, maka mulakan dengan bisnes kecil.  Pilih bisnes yang sesuai dengan diri anda.  Jadilah seorang yang komited agar permulaan yang kecil ini boleh menjadikan anda seorang usahawan yang Berjaya.
 
 
 
Idea Perniagaan paling best..
Main Saham
 

Susah ke main saham? tak lah, Senang jer, masuk kelas sehari dah boleh main...



Bila ekonomi baik main KLSE , kalau ekonomi x baik main FCPO/Fx (dgn MODAL RM2k boleh untung sampai RM30k bila SAHAM menjunam !! ~ FCPO/fx untung bila saham jatuh ! )
 
 Pilih jer kelas mana nak masuk dibawah...
 
  1. Kelas FCPO / Dagangan Hadapan Kelapa Sawit (RM69!) >> www.FCPO.co.nr
  2. Kursus Asas Pelaburan Bursa Saham ( RM69 ! ) >> www.KLFX.blogspot.com 
  3. Kelas Teknik Forex " 100 PIPS " & Signal PERCUMA ! >> http://OIIM.co.nr  
  4. Kursus Pelaburan EMAS (Saving/SpotGold/Brg Kemas) >> www.KLFX.blogspot.com

    utures trading in malaysia crude palm oil futures fcpo cpo futures trading cpo futures futures crude palm oil futures malaysia fcpo malaysia crude palm oil price trade fcpo what is crude palm oil future crude palm oil crude palm oil futures trading oil price bursan malaysia future trading malaysia palm oil malaysia palm oil prices bursa futures crude palm oil futures malaysia crude palm oil fkli futures bursa malaysia cpo futures palm oil industry malaysian futures crude palm oil price chart palm oil in malaysia malaysia crude palm oil online trading malaysia cpo price palm oil price chart gold trading malaysia oil palm crude palm oil future palm oil trading companies palm oil futures market oil palm oil price chart palm oil trading crude palm oil in malaysia trading palm oil palm oil hq palm oil mill soybean oil futures palm oil futures Malaysia  palm oil futures fcpo trading fcpo chart malaysia futures trading how to trade futures in malaysia palm oil price futures trading malaysia crude palm oil futures futures trading in malaysia crude palm oil futures fcpo cpo futures trading cpo futures futures crude palm oil futures malaysia fcpo malaysia crude palm oil price trade fcpo what is crude palm oil future crude palm oil crude palm oil futures trading oil price bursan malaysia future trading malaysia palm oil malaysia palm oil prices bursa futures crude palm oil futures malaysia crude palm oil fkli futures bursa malaysia cpo futures palm oil industry malaysian futures crude palm oil price chart palm oil in malaysia malaysia crude palm oil online trading malaysia cpo price palm oil price chart gold trading malaysia oil palm crude palm oil future palm oil trading companies palm oil futures market oil palm oil price chart palm oil trading crude palm oil in malaysia trading palm oil palm oil hq palm oil mill soybean oil futures palm oil futures Malaysia palm oil futures fcpo trading fcpo chart Malaysia

     

    Tempatanzaharudinustaz sobrinasir forexpakdiTop Forex Forumcarigoldnogoldwang cybercaricommymesranetbicara jutawanTop Indicator Forexsupport resistanceelliot wave fibonacciwinning solutionKuasa Forexcot reportmacd rsi adx bollingernewsCarian Saham Paling Tinggimaybank2u fxlangkah main sahambank negara malaysiacara menjana pendapatankelas saham percumakursus saham murahbelajar saham onlinebskl bursa malaysiaklci bursa sahambicara jutawanpelaburan sahamduit sambilanjawatan kosongkerja sambilanTop Forex Keywordblog forexbuku panduan forexstrategi forex long termcara senang trade forexpanduan simple forexEA expert advisorforex robotkursus forexforex tutorialteknik scalpingpart time trader kayakelas fxuntung forexfundamentalstranglestraddlebreak outasian marketforex sessionforex seremban tamping rembau nilai negeri sembilanforex labuantips forexforex seminarforex signalebook forex bahasa melayu bmbroker forexforex haramforex illegalapa itu forexbagaimana bermula dalam forexforex tipuTop MT4 Forex Brokerikofxfxmalayeracashmaster, pelaburan emas pelaburan emas maybank harga emas dinar emas pelaburan emas bank rakyat pelaburan emas public bank harga emas terkini harga emas maybank pelaburan emas di malaysia harga emas di malaysia harga emas malaysia pelaburan saham emas harga emas 916 terkini pelaburan dinar emas pelaburan emas forum saham emas harga emas di pasaran pasaran emas melabur emas harga emas 916 semasa pelaburan emas di bank rakyat pelaburan emas public gold harga emas harian pelaburan emas bank islam skim pelaburan emas harga emas semasa 916 pasaran emas semasa teknik pelaburan emas cara pelaburan emas zaharuddin pelaburan emas harga pasaran emas semasa harga emas bank negara pelaburan jongkong emas harga emas hari ini malaysia pasaran emas malaysia emas pelaburan harga emas 916 sekarang harga emas 999 terkini harga emas 999.9 hari ini pasaran emas hari ini harga pasaran emas hari ini



    KLIK ICON TWITTER & FACEBOOK DIBAWAH DAN SHARE INFO DI LAMAN INI BERSAMA  KENALAN ANDA.... Bersama Menjana Kekayaan!

     

    kelas saham ddnk kelas saham terbaik kelas saham percuma kelas saham global kelas saham 2021 kelas saham aaa kelas saham murah kelas saham beginner kelas saham online kelas saham alwi adam saham kelas a dan b saham kelas a kelas asas saham saham kelas a b c harga kelas saham asri ahmad kelas saham shah alam kelas saham bei kelas saham blue chip kelas saham biasa kelas bursa saham malaysia saham kelas b kelas bursa saham kelas saham johor bahru saham kelas c kelas chef saham kelas menang saham.com kelas saham dr zaharuddin kelas saham di bei harga kelas saham ddnk kelas menang saham ddnk pengalaman kelas saham ddnk daftar kelas saham ddnk kelas saham bursa efek indonesia kelas saham free kelas saham fy kelas saham faizal yusup kelas saham gratis saham kelas ganda adalah kelas trading saham gratis kelas saham haji asri harga kelas saham kelas saham idx kelas saham ipoh kelas saham isaham manulife dana saham kelas i1 kelas investasi saham di prakerja kelas saham kuantan kelas saham kota bharu kelas saham kedah kelas kelas saham kelas trading si koko saham investor saham kelas kakap kelas saham master yus kelas saham melaka kelas saham mahal kelas saham mirae kelas menang saham kelas main saham kelas saham nizam malek kelas saham najib saahari kelas saham online percuma kelas saham patuh syariah kelas saham pemula kelas saham penang kelas saham percuma 2020 kelas saham preferen kelas saham prakerja kelas pelaburan saham kelas saham rempit review kelas saham kelas saham syariah kelas saham surabaya saham syariah kelas pemula kelas saham tct kelas saham tu kelas trading saham kelas trader saham kelas saham untuk pemula yuran kelas saham ddnk kelas saham zamsaham kelas zamsaham saham kelas 1 kelas saham 2020 kelas belajar saham 2019 saham kelas 2 saham kelas 3 kelas hartanah online kelas hartanah abang ensem kelas pelaburan hartanah kursus hartanah inspen kursus hartanah 2021 kursus hartanah 2020 kursus hartanah 2019 kursus hartanah di malaysia kursus hartanah di kelantan kursus hartanah di perak kursus ejen hartanah 2020 kursus ejen hartanah kursus ejen hartanah 2019 kursus ejen hartanah 2021 kursus ejen hartanah kelantan kursus ejen hartanah ipoh kursus hartanah percuma kursus perunding hartanah 2020 kursus perunding hartanah kursus pengurusan hartanah kursus perunding hartanah 2021 kursus penilaian hartanah kursus pengurusan hartanah uitm kursus perunding hartanah 2019 pelaburan emas maybank pelaburan emas patuh syariah pelaburan emas public gold pelaburan emas ar rahnu pelaburan emas bank rakyat pelaburan emas cimb pelaburan emas quantum metal pelaburan emas makmur gold pelaburan emas ar rahnu bank rakyat pelaburan emas affin bank pelaburan emas atau saham pelaburan emas atau asb pelaburan emas agrobank pelaburan emas ar rahnu yapeim pelaburan emas al-rajhi gold-i pelaburan emas bank muamalat pelaburan emas bank islam 2020 pelaburan emas bank mana yang bagus pelaburan emas bank pelaburan emas bank islam 2021 pelaburan emas bsn pelaburan emas bank patuh syariah pelaburan emas cimb review pelaburan emas cimb bank pelaburan emas cimb halal pelaburan emas di cimb bank hukum pelaburan emas cimb kebaikan pelaburan emas cimb cara pelaburan emas pelaburan emas di bank pelaburan emas di malaysia pelaburan emas dalam islam pelaburan emas di maybank pelaburan emas di bank islam pelaburan emas dengan maybank pelaburan emas di public gold pelaburan emas di bank rakyat ebook pelaburan emas e book pelaburan emas pelaburan emas fizikal pelaburan emas fizikal terbaik pelaburan emas fatwa pelaburan emas kuwait finance house pelaburan emas di kuwait finance house pelaburan emas gap pelaburan emas gold bar pelaburan emas geneva pelaburan emas geneva haram pelaburan emas public gold halal pelaburan emas royal gold pelaburan emas haram pelaburan emas halal atau haram pelaburan emas hellogold pelaburan emas halal pelaburan emas habib pelaburan emas hukum pelaburan emas vs hartanah pelaburan emas tabung haji pelaburan emas islamic pelaburan emas islamik pelaburan emas bank islam pelaburan emas maybank islamic pelaburan emas bank muamalat gold i ilmu pelaburan emas pelaburan emas jangka panjang pelaburan jongkong emas parameter pelaburan emas jakim teknik pelaburan emas jangka pendek jenis pelaburan emas pelaburan emas kwsp pelaburan emas kfh pelaburan emas kelantan pelaburan emas kena tipu pelaburan emas kuantan pelaburan kijang emas maybank pelaburan akaun emas pelaburan emas lelong pelaburan emas maybank patuh syariah pelaburan emas maybank 2021 pelaburan emas maksud pelaburan emas maybank 2020 pelaburan emas malaysia pelaburan emas bank negara pelaburan emas online hukum pelaburan emas secara online pelaburan emas patuh syariah di malaysia pelaburan emas public bank pelaburan emas pdf pelaburan emas perhiasan pelaburan emas paling selamat pelaburan emas qm pelaburan emas rhb bank pelaburan emas review pelaburan emas scammer pelaburan emas shukor hashim pelaburan emas syariah pelaburan emas sekarang pelaburan saham emas pelaburan emas terbaik di malaysia pelaburan emas tipu pelaburan emas terbaik malaysia pelaburan emas terbaik 2020 pelaburan emas tricogold pelaburan emas tok belagak syarikat pelaburan emas terbaik di malaysia pelaburan emas untung atau rugi pelaburan emas untung pelaburan emas vs unit trust emas untuk pelaburan pelaburan emas vs asb pelaburan emas vs saham pelaburan perak vs emas pelaburan emas wahed pelaburan warga emas pelaburan emas yapeim pelaburan emas yang terbaik pelaburan emas yang boleh dipercayai pelaburan emas yang menguntungkan cara pelaburan emas yang menguntungkan pelaburan emas mana yang terbaik syarikat pelaburan emas yang sah pelaburan emas zenith gold pelaburan emas dr zaharuddin zakat pelaburan emas pelaburan emas 1g pelaburan emas 2021 pelaburan emas 2020 pelaburan emas 2019 pelaburan emas cimb 2020 pelaburan emas terbaik 2019 pelaburan emas 999 pelaburan emas 916 atau 999 pelaburan emas 916 tips pelaburan emas 999 warrant saham mastery warrant saham artinya warrant saham expired warrant saham fren warrant saham haram saham warrant tamat tempoh saham warrant patuh syariah saham warrant 2021 warrant saham adalah arti warrant saham saham warrant baru saham warren buffett beli warrant saham waran saham biasa call warrant saham warrant dalam saham warrant di saham apa itu warrant dalam saham saham dnex warrant daftar warrant saham fungsi warrant saham jenis warrant saham jual warrant saham list warrant saham saham warrant malaysia warrant secret saham mastery premium warrant saham saham warrant syariah saham structured warrant saham warrant terbaik saham warrant 2020